Περιμένουμε Ειδήσεις, τις δικές σας αναρτήσεις, τα δικά σας σχόλια, τις δικές σας παρατηρήσεις στη διεύθυνση: simantra.xalkidikis@gmail.com



Δευτέρα 22 Μαρτίου 2010

Στο 11% τελικά η επιστροφή ΦΠΑ στους αγρότες

Μια ευχάριστη "έκπληξη" περιλαμβάνει για τους αγρότες το φορολογικό νομοσχέδιο που αναμένει το "πράσινο" φως του Υπουργικού Συμβουλίου την Τρίτη 23 Μαρτίου ώστε να πάρει στη συνέχεια το δρόμο για την ψήφισή του από τη Βουλή.

Πρόκειται για την αύξηση του συντελεστή επιστροφής ΦΠΑ από 7% και 4% σε 11%, υπόσχεση που είχε δώσει η υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης, Κατερίνα Μπατζελή και η οποία τελικά ενσωματώθηκε στο σχέδιο νόμου για τις φορολογικές αλλαγές.

Η υλοποίηση της υπόσχεσης αυτής αναφέρεται στην παράγραφο 12 και, μάλιστα, ο νέος αυξημένος συντελεστής ισχύει για τις πωλήσεις αγροτικών προϊόντων και παροχή αγροτικών υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν από 1.1.2009, δηλαδή θα εφαρμοστεί και για τις αιτήσεις επιστροφής που θα υποβληθούν κατά το τρέχον έτος.

Πέρα από αυτό, σύμφωνα με το νομοσχέδιο οι αγρότες που πωλούν τα προϊόντα τους σε λαϊκές αγορές θα πρέπει πλέον να τηρούν λογιστικά βιβλία εσόδων-εκδίδων αλλά και να «κόβουν» αποδείξεις.
Οι παραπάνω αλλαγές περιγράφονται στο νομοσχέδιο ως εξής:

«Με την παράγραφο 12 αυξάνεται ο συντελεστής επιστροφής ΦΠΑ στους αγρότες του ειδικού καθεστώτος από 7% και 4% σε 11%. Ο νέος αυξημένος συντελεστής ισχύει για τις πωλήσεις αγροτικών προϊόντων και παροχή αγροτικών υπηρεσιών που πραγματοποιήθηκαν από 1.1.2009, δηλαδή θα εφαρμοστεί και για τις αιτήσεις επιστροφής που θα υποβληθούν κατά το τρέχον έτος. Με την παράγραφο 13 αντικαθίστανται οι παράγραφοι 3, 4, 5 και 6 του άρθρου 41 του Κώδικα ΦΠΑ.

Ειδικότερα: Η παράγραφος 3 περιλαμβάνει τις ίδιες διατάξεις της υφιστάμενης παραγράφου 4, χωρίς καμία τροποποίηση. Με το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 4 ορίζεται ότι οι αγρότες που πωλούν τα προϊόντα τους από λαϊκές αγορές ή πλανοδίως υπάγονται υποχρεωτικά στο κανονικό καθεστώς ΦΠΑ από την ημερομηνία που θα υπάρχει υποχρέωση για την τήρηση βιβλίου εσόδων εξόδων και έκδοση αποδείξεων από τους εμπόρους που πωλούν αγροτικά προϊόντα σε λαϊκές αγορές ή πλανοδίως. Σκοπός της διάταξης είναι η εξασφάλιση ίσης μεταχείρισης, μεταξύ εμπόρων και αγροτών που πραγματοποιούν ίδιες πράξεις. Με το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 4 ορίζεται ότι δεν έχουν δικαίωμα επιστροφής φόρου με τους κατ' αποκοπή συντελεστές, οι αγρότες που παράλληλα με την αγροτική τους παραγωγή:

α) πωλούν τα προϊόντα παραγωγής τους από δικό τους κατάστημα, ή εξάγουν τα προϊόντα τους σε τρίτες χώρες ή πραγματοποιούν παραδόσεις των προϊόντων τους σε άλλο κράτος μέλος,

β) πωλούν αγροτικά προϊόντα παραγωγής τους, ύστερα από επεξεργασία που μπορεί να προσδώσει σ' αυτά χαρακτήρα βιομηχανικών ή βιοτεχνικών προϊόντων, γ) ασκούν παράλληλα και άλλη οικονομική δραστηριότητα, για την οποία έχουν υποχρέωση να τηρούν βιβλία δεύτερης ή ανώτερης κατηγορίας του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων. Με το τρίτο εδάφιο της παραγράφου 4 ορίζεται ότι οι αγρότες που πωλούν τα προϊόντα τους από δικό τους κατάστημα ή μετά από επεξεργασία, εντάσσονται στο κανονικό καθεστώς του φόρου για τις δραστηριότητες αυτές και υποχρεούνται στην έκδοση ειδικού στοιχείου για την παράδοση των προϊόντων τους από την αγροτική εκμετάλλευση στην εμπορική δραστηριότητα. Η ρύθμιση αυτή ισχύει και με τις υφιστάμενες διατάξεις.

Με τις παραγράφους 5 και 6 ρυθμίζονται θέματα που ανακύπτουν από την υποχρεωτική ένταξη στο κανονικό καθεστώς των αγροτών που πωλούν την παραγωγή τους από λαϊκές αγορές ή πλανοδίως. Με τις διατάξεις της παραγράφου 14 αντικαθίσταται το άρθρο 57 του Κώδικα ΦΠΑ προκειμένου να συμπληρωθούν και να διευκρινιστούν οι διατάξεις σχετικά με την παραγραφή υπέρ και κατά του δημοσίου. Οι παράγραφοι 1 και 2 του νέου άρθρου 57 αποτελούν στην ουσία επανάληψη των προηγουμένων διατάξεων με την διαφορά ότι ορίζεται πλέον σαφώς ο χρόνος εντός του οποίου μπορεί να κοινοποιηθεί πράξη προσδιορισμού του φόρου η οποία εκδίδεται σύμφωνα με το άρθρο 50 του Κώδικα ΦΠΑ, δηλαδή πράξη που εκδίδεται κατόπιν προσωρινού ελέγχου, καθώς και πράξη προσδιορισμού του φόρου κατόπιν τακτικού ή προσωρινού ελέγχου σε βάρος υποχρέων για υποβολή έκτακτης δήλωσης οι οποίοι όμως δεν έχουν υποχρέωση για υποβολή εκκαθαριστικής. Έτσι με τις διατάξεις της παραγράφου 1 ορίζεται ότι κοινοποίηση πράξης προσδιορισμού του φόρου, η οποία εκδίδεται κατόπιν τακτικού ή προσωρινού ελέγχου (αρθ. 49 και 50 αντίστοιχα), δεν μπορεί να γίνει ύστερα από πάροδο πενταετίας από το τέλος του έτους μέσα στο οποίο λήγει η προθεσμία για την υποβολή της εκκαθαριστικής δήλωσης ή της έκτακτης δήλωσης στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει υποχρέωση για υποβολή εκκαθαριστικής ή η προθεσμία για την υποβολή της αίτησης επιστροφής από τους αγρότες του ειδικού καθεστώτος του άρθρου 41. Σύμφωνα δε με τα οριζόμενα στην παράγραφο 2, κατ' εξαίρεση των διατάξεων της παραγράφου 1, μπορεί να κοινοποιηθεί πράξη και μετά την πάροδο πενταετίας, όχι όμως και μετά την πάροδο δεκαετίας εφόσον:

α) δεν υποβλήθηκε εκκαθαριστική δήλωση ή έκτακτη στις περιπτώσεις που δεν υπάρχει υποχρέωση για υποβολή εκκαθαριστικής,

β) η μη άσκηση του δικαιώματος του δημοσίου για την επιβολή του φόρου, εν όλω ή εν μέρει, οφείλεται σε πράξη ή παράλειψη από πρόθεση του υπόχρεου στο φόρο με σύμπραξη του αρμόδιου φορολογικού οργάνου, γ) αφορά συμπληρωματική πράξη που προβλέπει η διάταξη της παραγράφου 3 του άρθρου 49. Περαιτέρω τροποποιείται η παράγραφος 3 με την οποία διευκρινίζονται οι διατάξεις της παραγραφής στις περιπτώσεις εκπρόθεσμης υποβολής εκκαθαριστικής ή έκτακτης δήλωσης δεδομένου ότι υπήρχε ασάφεια ως προς το χρόνο παραγραφής στις περιπτώσεις αυτές. Το δικαίωμα του δημοσίου για την κοινοποίηση των πράξεων των άρθρων 49 και 50 παρατείνεται ή αναβιώνει αναλόγως, ώστε ο υπολειπόμενος χρόνος για την παραγραφή του δικαιώματος του δημοσίου προς επιβολή φόρου να μην είναι μικρότερος των τριών ετών από τη λήξη του έτους εντός του οποίου υποβλήθηκε η δήλωση. Με αυτόν τον τρόπο αυτό καλύπτεται το νομικό κενό που υπήρχε έως τώρα. Η παράγραφος 4 παραμένει ως είχε. Με την παράγραφο 5 του νέου άρθρου 57 εισάγονται διατάξεις για την παραγραφή της αξίωσης κατά του δημοσίου προς επιστροφή του φόρου, για την οποία γινόταν εφαρμογή των διατάξεων του ν.2362/95 περί δημοσίου λογιστικού. Οι διατάξεις αυτές όμως δεν κάλυπταν όλες τις περιπτώσεις και εδημιουργούντο παρερμηνείες. Με τις εισαγόμενες διατάξεις διατηρείται ο ίδιος χρόνος παραγραφής της αξίωσης κατά του δημοσίου όπως ορίζεται στις διατάξεις του δημοσίου λογιστικού (τριετία) για την επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων φόρων, διευκρινίζεται όμως το σημείο έναρξης του χρόνου αυτού σε κάθε περίπτωση (ακόμη και στις περιπτώσεις που δεν υποβλήθηκε καθόλου δήλωση ή η υποβολή της σχετικής δηλώσεως έγινε εκπροθέσμως). Τέλος η παραπομπή στις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 84 του κώδικα φορολογίας εισοδήματος σχετικά με την αναβίωση της αξίωσης κατά του δημοσίου σε περίπτωση κοινοποίησης πράξεως προσδιορισμού του φόρου, η οποία προστέθηκε ως παράγραφος 5 στο άρθρο 57 του κώδικα ΦΠΑ με την παράγραφο 1 του άρθρου 28 του ν.3634/2008 (ΦΕΚ 9Α), καταργείται καθ' όσον δεν είναι εφικτή ανάλογη εφαρμογή στον ΦΠΑ και για τον λόγο αυτό εισάγεται αυτούσια διάταξη με την οποία ορίζονται οι περιπτώσεις καθώς και ο χρόνος αναβίωσης του δικαιώματος. Έτσι η αξίωση κατά του δημοσίου προς επιστροφή φόρου, αναβιώνει από της κοινοποιήσεως πράξεως προσδιορισμού του φόρου, για ίσο χρόνο (τριετία), εφ' όσον έχει υποβληθεί αίτημα προς επιστροφή πριν το χρόνο παραγραφής της αξίωσης, συμπληρώθηκε δε ο χρόνος παραγραφής, χωρίς την ικανοποίηση του αιτήματος ή την αιτιολογημένη απόρριψη αυτού, από υπαιτιότητα του δημοσίου. Με την παράγραφο 15 αντικαθίσταται ο τίτλος του Παραρτήματος ΙΙΙ του Κώδικα ΦΠΑ, λόγω της αύξησης των συντελεστών που πραγματοποιήθηκε με το ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40/Α/15.3.2010).

Πρόκειται για νομοτεχνικής φύσης τροποποίηση. Με την παράγραφο 16 υπάγεται στο μειωμένο συντελεστή η παροχή θέρμανσης μέσω δικτύου (τηλεθέρμανση), με σκοπό την προώθηση φιλικών προς το περιβάλλον μορφών ενέργειας. Με την παράγραφο 17 καταργείται ο μειωμένος συντελεστής στη χρήση αθλητικών εγκαταστάσεων. Η ρύθμιση αυτή έχει στόχο την ευθυγράμμιση της εθνικής νομοθεσίας με τις κοινοτικές διατάξεις, καθώς η υφιστάμενη ρύθμιση για εφαρμογή του μειωμένου συντελεστή στην περίπτωση που η χρήση αθλητικών εγκαταστάσεων γίνεται από επαγγελματίες αθλητές κρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως αντίθετη με τις διατάξεις της οδηγίας 2006/12/ΕΚ και κίνησε διαδικασία παράβασης εναντίον της χώρας μας. Με τις παραγράφους 18 και 19 γίνεται τεχνικού επιπέδου προσαρμογή, η οποία προκύπτει από την αύξηση του συντελεστή επιστροφής στους αγρότες.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: