Το
εξαιρετικά φλέγον, «διαχρονικά επίκαιρο» πολυδιάστατο και εξ αυτού
δυσεπίλυτο ζήτημα της μετανάστευσης και το ρόλου που καλείται -εκ των
γεωγραφικών, οικονομικών, πολιτικών
συνθηκών- να διαδραματίσει η Ελλάδα στην εξέλιξη και αντιμετώπισή του,
ήταν το αντικείμενο της συζήτησης που διοργανώθηκε σήμερα στο πλαίσιο
του 54ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Αφορμή για τη δημόσια συζήτηση (είναι και η μόνη που....
διοργανώθηκε φέτος στο πλαίσιο του Φεστιβάλ) υπήρξε η προβολή του ντοκιμαντέρ με τίτλο «Ενδιάμεσος σταθμός» (Stop-over) του ιρανικής καταγωγής σκηνοθέτη Καβέ Μπαχτιαρί, το οποίο προβάλλεται στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες του Φεστιβάλ.
Ως «βιομηχανία διακίνησης μεταναστών» χαρακτηρίστηκε στην εξέλιξη της συζήτησης η Ελλάδα και «τα -ουσιαστικά ανύπαρκτα- θεσμικά μορφώματα που καλούνται επίσημα να αντιμετωπίσουν το ζήτημα», ενώ όπως τονίστηκε «οι μετανάστες γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από εμπόρους κι αυτό είναι ένα θέμα που δεν αφορά μόνο την Ελλάδα και την Ευρώπη αλλά ολόκληρο τον κόσμο».
«Τα σύνορα δεν ορίζονται πλέον με πολιτικούς όρους αλλά με οικονομικούς και γεωπολιτικούς. Τα σύνορα ορίζει η φτώχεια και ο πλούτος». «Η βιομηχανία εκμετάλλευσης μεταναστών, εντός και εκτός Ελλάδας, είναι αντίστοιχη και εξ ίσου προσοδοφόρα με αυτές του εμπορίου όπλων και ναρκωτικών». «Μήπως ο ρόλος που μας επιφυλάσσει η Ευρωπαϊκή Ένωση είναι αυτός του ...απέραντου στρατοπέδου συγκέντρωσης μεταναστών;» ήταν ορισμένοι από τους προβληματισμούς που κατέθεσαν οι ομιλητές, αλλά και το κοινό που συμμετείχε ενεργά στη συζήτηση.
Η ενδιαφέρουσα συζήτηση με τίτλο «Λάθος Προορισμός» φιλοξενήθηκε στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης- στην ίδια αίθουσα όπου νωρίς το μεσημέρι είχε προβληθεί η ταινία «Ενδιάμεσος σταθμός». Το ντοκιμαντέρ (η επαναληπτική προβολή στο φεστιβάλ είναι προγραμματισμένη για το ερχόμενο Σάββατο στις 15.00 στην ίδια αίθουσα) εστιάζει στα προβλήματα διαβίωσης και στις δαιδαλώδεις γραφειοκρατικές διαδικασίες που αντιμετωπίζουν οι Ιρανοί μετανάστες στην Ελλάδα, οι οποίες δυσχεραίνουν σημαντικά την παραμονή ή τη μετάβαση των ανθρώπων αυτών σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Αποτέλεσμα, πολλές φορές, είναι οι απελπισμένες και συχνά επικίνδυνες παράνομες απόπειρες διαφυγής από τη χώρα, όπως περιγράφει το ντοκιμαντέρ.
Στο πάνελ συμμετείχαν ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας του Δικαίου στο ΑΠΘ Ανδρέας Τάκης, ο αναπληρωτής καθηγητής στη Σχολή Βαλκανικών, Σλαβικών και Ανατολικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, Κωνσταντίνος Τσιτσελίκης και ο αναγνωρισμένος πρόσφυγας από το Ιράν, που ζει στην Ελλάδα, Γιακούμπ Αλιζάντε. Δεν κατάφερε να παραστεί, λόγω προβλήματος υγείας, ο σκηνοθέτης της ταινίας, Καβέ Μπαχτιαρί.
Στο μεταξύ, μετά την «υστερία» που προκάλεσε στο νεαρότερο κυρίως κοινό η παρουσία (τη βραδιά των εγκαινίων και χθες) στη Θεσσαλονίκη του Αμερικανού ανεξάρτητου σκηνοθέτη Τζιμ Τζάρμους, το φεστιβάλ «μπήκε» από σήμερα στους κανονικούς του ρυθμούς.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον προσεγγίζουν οι σινεφίλ τους νέους Έλληνες κινηματογραφιστές (η αποψινή αλλά και η αυριανή προβολή της ήδη βραβευμένης ταινίας του Αλέξανδρου Αβρανά «Miss Violence» ειναι ήδη sold-out) ενώ με ιδιαίτερο ενδιαφέρον αντιμετωπίζονται και οι προβολές των Νέων Οριζόντων και του τμήματος Ματιές στα Βαλκάνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου