Περιμένουμε Ειδήσεις, τις δικές σας αναρτήσεις, τα δικά σας σχόλια, τις δικές σας παρατηρήσεις στη διεύθυνση: simantra.xalkidikis@gmail.com



Δευτέρα 21 Μαρτίου 2016

Όνειρο ήταν και πάει. «Κόλλησαν» τα υδροπλάνα στη γραφειοκρατία

Μια υδάτινη επιφάνεια, μικρού μεγέθους παράκτιες υποδομές και κεφάλαια έως 100.000 ευρώ απαιτούνται για την κατασκευή ενός υδατοδρομίου. Πρόκειται, όπως αναφέρουν οι ειδήμονες, για εγκαταστάσεις με μικρό βαθμό δυσκολίας, αλλά με τεράστια συμβολή στην ανάπτυξη του τουρισμού. Παρ' όλα αυτά, η Ελλάδα που με ακτογραμμή 13,6 χιλιάδων χιλιομέτρων αποτελεί ιδανική χώρα για τις μεταφορές με υδροπλάνο, έχει καταφέρει από το 2012, που βελτιώθηκε το νομοθετικό πλαίσιο, να αδειοδοτήσει μόλις ένα υδατοδρόμιο, στο νησί της Κέρκυρας.


Χάνουμε και τη φετινή σεζόν
Και μπορεί, όπως δήλωσε πριν από έναν χρόνο ο υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης –ένας από τους τέσσερις συναρμόδιους μαζί με τους Περιβάλλοντος, Ναυτιλίας και Πολιτισμού–, η ανάπτυξη των υδατοδρομίων να "συμβάλλει στη συνδεσιμότητα των μικρών νησιών", ωστόσο μέχρι σήμερα η πρόοδος είναι ανύπαρκτη. Κι αυτό εξαιτίας της απουσίας δικτύου, της απειροελάχιστης προόδου σχετικά με την αδειοδότηση υδατοδρομίου-κόμβου στην Αθήνα και της μεγάλης καθυστέρησης στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
Ταυτόχρονα, ούτε καν ο νόμος 4146/2013 για τη διαμόρφωση φιλικού αναπτυξιακού περιβάλλοντος για τις στρατηγικές και ιδιωτικές επενδύσεις δεν εφαρμόζεται, όπως αναφέρουν ενημερωμένες πηγές στο "Κ". Και αυτό, επειδή το ανώτατο χρονικό όριο των 65 ημερών από την υποβολή προς αδειοδότηση ενός φακέλου δεν τηρείται και, προς την κατεύθυνση αυτή, θα έπρεπε να είχαν ήδη αποδοθεί πειθαρχικές ευθύνες προς τους εμπλεκόμενους δημοσίους υπαλλήλους. Την ίδια στιγμή, η κυβέρνηση, που το 2015 παρουσίασε μηδενικό έργο στα υδατοδρόμια, προσανατολίζεται στην αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου του 2013, με στόχο την επιτάχυνση της διαδικασίας, γεγονός που αναμένεται να προσθέσει περαιτέρω καθυστέρηση στην εκκίνηση των υδροπλάνων.
Έτσι, ούτε κατά τη φετινή θερινή σεζόν πρόκειται να δραστηριοποιηθούν τα υδροπλάνα, καθώς οριακά μέχρι τον Ιούνιο θα μπορούσε να καταστεί δυνατή αδειοδότηση έστω και ενός υδατοδρομίου.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του υδατοδρομίου Παξών, για το οποίο έχουν παρέλθει 15 μήνες από τη στιγμή της υποβολής τού προς αδειοδότηση φακέλου. Στο μικρό νησί των Επτανήσων, που ανήκει στον νομό Κέρκυρας, χάθηκε πολύτιμος χρόνος, καθώς η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) απαίτησε να αυξηθούν οι προδιαγραφές ασφαλείας μέσω της εγκατάστασης μαγνητικής πύλης εισόδου και ανιχνευτή x-ray αποσκευών. Πρόκειται για εύλογη απαίτηση, σχολιάζουν παράγοντες της αγοράς, αλλά η νομοθεσία προβλέπει την πραγματοποίηση του ελέγχου αποσκευών από το προσωπικό ασφαλείας των υδατοδρομίων. Τελικά στο σχεδιαζόμενο υδατοδρόμιο των Παξών εγκαταστάθηκαν μαγνητικές πύλες, αλλά η επιμέρους αυτή διαδικασία, που δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, καθυστέρησε κατά δύο μήνες το χρονοδιάγραμμα του έργου.
"Στο περίμενε" οι επενδυτές
Όλα αυτά, όταν υπάρχουν επενδυτές που, παρότι ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ελλάδα, πλέον δεν έχουν να διαχειριστούν μόνο την κωλυσιεργία, αλλά και το αυξημένο –λόγω της εκτόξευσης του κινδύνου της χρεοκοπίας– country risk. Μοναδική αχτίδα αισιοδοξίας για την προώθηση των συγκεκριμένων επενδύσεων είναι η ανάληψη συντονιστικού έργου από το ΤΑΙΠΕΔ στην επιτάχυνση της αδειοδότησης των υδατοδρομίων.
"Η έναρξη λειτουργίας των υδροπλάνων, παρότι έχει καθυστερήσει, αποτελεί πια ζήτημα χρόνου. Βέβαια, σήμερα οι ξένοι επενδυτές έχουν να διαχειριστούν το αυξημένο ρίσκο που αντιμετωπίζει ξανά η χώρα και αναρωτιούνται εάν ακανθώδη προβλήματα, όπως το προσφυγικό, θα επιλυθούν σύντομα", σημειώνει στο "Κ" ο Νικόλας Χαραλάμπους, ιδρυτής της Hellenic Seaplanes, που συναντά ενδιαφέρον για δραστηριοποίηση στη συγκεκριμένη αγορά από Αμερικανούς, Ρώσους, Κινέζους και Κύπριους.
Σημειώνεται ότι και η Ελληνικά Υδατοδρόμια, που επιδιώκει να δραστηριοποιηθεί στη συγκεκριμένη αγορά, βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με κινεζικό fund για την πραγματοποίηση κοινής επένδυσης.

capital.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: