Τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η Νέα Δημοκρατία, έχουν συμπεριλάβει ολόκληρο κεφάλαιο στο προεκλογικό τους πρόγραμμα για τη φορολόγηση των ακινήτων. Φαίνονται να συμφωνούν ότι το χαράτσι μέσω της ΔΕΗ πρέπει να καταργηθεί και να αντικατασταθεί από έναν νέο «ενιαίο φόρο στα ακίνητα» (κάτι μάλιστα για το οποίο φαίνεται να συνηγορεί και η τρόικα).
Φαίνονται .........επίσης να συμφωνούν στο ότι πρέπει να «διευρυνθεί η φορολογική βάση» προκειμένου να «αναγκαστούν να πληρώσουν περισσότεροι αλλά η κατά κεφαλή φορολογική επιβάρυνση να μειωθεί» (αυτό σημαίνει άλλωστε διεύρυνση της φορολογικής βάσης).
Ποιος είναι όμως ο τρόπος να διευρυνθεί η φορολογική βάση των ακινήτων;
Μια ιδέα έχει ήδη πέσει στο τραπέζι και μάλιστα κερδίζει ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές. «Να φορολογηθούν τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια με μοναδική εξαίρεση αυτά τα οποία χρησιμοποιούνται από τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες για την παραγωγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων».
Η πρόταση φαίνεται να έχει πολλούς υποστηρικτές καθώς στηρίζεται στην εξής λογική: υπάρχουν οικόπεδα εκτός σχεδίου αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ τα οποία σήμερα απαλλάσσονται της φορολογίας ενώ την ίδια ώρα επιβαρύνονται τα δυάρια και οι γκαρσονιέρες».
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι η κυβέρνηση που θα αναδειχθεί από την κάλπη της 6ης Μαίου υιοθετεί την πρόταση και προχωρεί στη νομοθέτηση του μέτρου. Θα φτάσει λοιπόν ο επόμενος επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων στο σημείο να υλοποιήσει το νέο μέτρο. Και τότε θα έρθει αντιμέτωπος με τη σκληρή ελληνική πραγματικότητα:
Δεν διαθέτουμε αξιόπιστη βάση δεδομένων με τα στοιχεία των εκτός σχεδίου οικοπέδων και αγροτεμαχίων.
Ο λόγος; Μια πονεμένη ιστορία μιας ολόκληρης 7ετίας. Το 2005, όλοι οι Έλληνες υποχρεώθηκαν να δηλώσουν τα στοιχεία τόσο των ακινήτων όσο και των αγροτεμαχίων στα έντυπα Ε9. Όλα από την αρχή. Υποτίθεται –έτσι έλεγαν τότε- ότι θα ήταν η τελευταία φορά που θα ταλαιπωρούσαν τους φορολογούμενους προκειμένου να δημιουργήσουν το περίφημο «ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο».
Τα χρόνια πέρασαν, νομοθετήθηκε το ΕΤΑΚ αλλά τα στοιχεία των αγροτεμαχίων ουδέποτε αξιοποιήθηκαν. Βλέπετε, όλο το βάρος έπεσε στα κτίσματα διότι αυτά θα έπρεπε να φορολογηθούν.
Με την πάροδο των ετών, τα αγροτεμάχια άλλαζαν χέρια, κληρονομούνταν, γινόντουσαν γονική παροχή. Σήμερα, ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει ποιες από αυτές τις μεταβολές έχουν περαστεί στις μερίδες των φορολογουμένων και ποιες όχι.
Αυτές τις ημέρες, που η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει ανοίξει την ηλεκτρονική εφαρμογή για να επιτρέψει στους φορολογούμενους να διορθώσουν λάθη, οι πολίτες μπορούν να διαπιστώσουν τι ακριβώς έχει συμβεί στη δική τους περίπτωση. Ήδη, χιλιάδες έχουν συνειδητοποιήσει ότι εμφανίζονται να μην έχουν κανένα αγροτεμάχιο στο όνομά τους.
Τι πρέπει να κάνουν; Αν το συνειδητοποιήσουν έχει καλώς, θα μπορέσουν να συμπεριλάβουν ξανά τα στοιχεία του οικοπέδου ή του αγροτεμαχίου. Αν όχι, τότε θα παραμείνει το λάθος. Κι όταν θα έρθει η ώρα να επιβληθεί ο φόρος, το υπουργείο Οικονομικών θα βρεθεί ξανά μπροστά στο αδιέξοδο.
Το πρόβλημα δεν είναι άγνωστο στην Καραγιώργη Σερβίας. Και αυτό όμως αντιμετωπίζεται με τη λογική του βλέποντας και κάνοντας. Η άποψη που κυριαρχεί είναι ότι από τη στιγμή που θα επιβληθεί ο φόρος στα εκτός σχεδίου, θα δοθεί και πάλι χρόνος στους φορολογούμενους ώστε να ελέγξουν τις μερίδες τους στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο και να συμπληρώσουν τα κενά.
Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να γίνει αυτό; Από μήνες μέχρι χρόνια. Αυτό τουλάχιστον έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν.
Αρίστος Οικονομίδης
moneypost
Φαίνονται .........επίσης να συμφωνούν στο ότι πρέπει να «διευρυνθεί η φορολογική βάση» προκειμένου να «αναγκαστούν να πληρώσουν περισσότεροι αλλά η κατά κεφαλή φορολογική επιβάρυνση να μειωθεί» (αυτό σημαίνει άλλωστε διεύρυνση της φορολογικής βάσης).
Ποιος είναι όμως ο τρόπος να διευρυνθεί η φορολογική βάση των ακινήτων;
Μια ιδέα έχει ήδη πέσει στο τραπέζι και μάλιστα κερδίζει ολοένα και περισσότερους υποστηρικτές. «Να φορολογηθούν τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και αγροτεμάχια με μοναδική εξαίρεση αυτά τα οποία χρησιμοποιούνται από τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες για την παραγωγή γεωργικών ή κτηνοτροφικών προϊόντων».
Η πρόταση φαίνεται να έχει πολλούς υποστηρικτές καθώς στηρίζεται στην εξής λογική: υπάρχουν οικόπεδα εκτός σχεδίου αξίας εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ τα οποία σήμερα απαλλάσσονται της φορολογίας ενώ την ίδια ώρα επιβαρύνονται τα δυάρια και οι γκαρσονιέρες».
Ας υποθέσουμε λοιπόν ότι η κυβέρνηση που θα αναδειχθεί από την κάλπη της 6ης Μαίου υιοθετεί την πρόταση και προχωρεί στη νομοθέτηση του μέτρου. Θα φτάσει λοιπόν ο επόμενος επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων στο σημείο να υλοποιήσει το νέο μέτρο. Και τότε θα έρθει αντιμέτωπος με τη σκληρή ελληνική πραγματικότητα:
Δεν διαθέτουμε αξιόπιστη βάση δεδομένων με τα στοιχεία των εκτός σχεδίου οικοπέδων και αγροτεμαχίων.
Ο λόγος; Μια πονεμένη ιστορία μιας ολόκληρης 7ετίας. Το 2005, όλοι οι Έλληνες υποχρεώθηκαν να δηλώσουν τα στοιχεία τόσο των ακινήτων όσο και των αγροτεμαχίων στα έντυπα Ε9. Όλα από την αρχή. Υποτίθεται –έτσι έλεγαν τότε- ότι θα ήταν η τελευταία φορά που θα ταλαιπωρούσαν τους φορολογούμενους προκειμένου να δημιουργήσουν το περίφημο «ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο».
Τα χρόνια πέρασαν, νομοθετήθηκε το ΕΤΑΚ αλλά τα στοιχεία των αγροτεμαχίων ουδέποτε αξιοποιήθηκαν. Βλέπετε, όλο το βάρος έπεσε στα κτίσματα διότι αυτά θα έπρεπε να φορολογηθούν.
Με την πάροδο των ετών, τα αγροτεμάχια άλλαζαν χέρια, κληρονομούνταν, γινόντουσαν γονική παροχή. Σήμερα, ουδείς είναι σε θέση να γνωρίζει ποιες από αυτές τις μεταβολές έχουν περαστεί στις μερίδες των φορολογουμένων και ποιες όχι.
Αυτές τις ημέρες, που η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων έχει ανοίξει την ηλεκτρονική εφαρμογή για να επιτρέψει στους φορολογούμενους να διορθώσουν λάθη, οι πολίτες μπορούν να διαπιστώσουν τι ακριβώς έχει συμβεί στη δική τους περίπτωση. Ήδη, χιλιάδες έχουν συνειδητοποιήσει ότι εμφανίζονται να μην έχουν κανένα αγροτεμάχιο στο όνομά τους.
Τι πρέπει να κάνουν; Αν το συνειδητοποιήσουν έχει καλώς, θα μπορέσουν να συμπεριλάβουν ξανά τα στοιχεία του οικοπέδου ή του αγροτεμαχίου. Αν όχι, τότε θα παραμείνει το λάθος. Κι όταν θα έρθει η ώρα να επιβληθεί ο φόρος, το υπουργείο Οικονομικών θα βρεθεί ξανά μπροστά στο αδιέξοδο.
Το πρόβλημα δεν είναι άγνωστο στην Καραγιώργη Σερβίας. Και αυτό όμως αντιμετωπίζεται με τη λογική του βλέποντας και κάνοντας. Η άποψη που κυριαρχεί είναι ότι από τη στιγμή που θα επιβληθεί ο φόρος στα εκτός σχεδίου, θα δοθεί και πάλι χρόνος στους φορολογούμενους ώστε να ελέγξουν τις μερίδες τους στο ηλεκτρονικό περιουσιολόγιο και να συμπληρώσουν τα κενά.
Πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να γίνει αυτό; Από μήνες μέχρι χρόνια. Αυτό τουλάχιστον έχει δείξει το πρόσφατο παρελθόν.
Αρίστος Οικονομίδης
moneypost
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου